2018
Polygon Flash OBT
Single-channel video, Stereo, 2'52"


2018
폴리곤 플래시 오픈베타테스트
단채널 비디오, 스테레오, 2분 52초


<Polygon Flash OBT>

The "Polygon Flash OBT" is the beginning of an event called the "Nintendo Shock" or "Polygon Shock" in Japan in 1997. Polygon, in addition to the dictionary definition of polygon, refers to the smallest piece that forms the unit of 3D computer graphics. In addition, the character of the original animated Pokemon (hereinafter referred to as Pokemon) in the video game, a unique species inhabiting the network, infiltrated the network to capture the Pokemon, and the explosive effect of flashing red and blue during the chase was broadcast through a cathode-ray tube throughout Japan.


Polygon shock is a kind of signal sent by virtual space to reality through a cathode ray tube and a symbolic event that intervenes in reality. Real and virtual are no longer completely separated by the screen boundary, but they are mutually referenced and synchronized to affect each other. Since the advent of smartphones, we have been experiencing a new landscape similarly through a smooth and flat screen that cannot be grasped with the naked eye. By using this palm-sized device, it is possible to realize mixed reality or realistic virtualization by calculating location information, inclination, and height in addition to simply outputting a screen. In a situation where the public consumes image data through the web and the proportion of similar experiences is higher than reality, the exhibition environment that still exists as hardware is not suitable for containing an expanded form of visual art.


<Polygon Flash OBT> corresponds to OBT (Open Beta Test) in the third stage of planning that exclusiveizes the method of the game industry with contemporary image production and consumption structure. This exhibition is about a methodology that observes the trajectory of production and distribution of contemporary images, produces applications that are intermediates, and substitutes contemporary senses that do not converge in traditional ways of working. A certain point between real to virtual, virtual to real, and the opposite flow in each direction is set as the coordinates of this exhibition.

 <폴리곤 플래시 OBT>(Polygon Flash OBT)는 1997년 일본에서 발생한 닌텐도 쇼크, 혹은 폴리곤 쇼크로 불리는 사건을 그 시작점으로 한다. 폴리곤은 다각형이라는 사전적 정의 외에 3D 컴퓨터 그래픽의 단위를 이루는 가장 작은 조각을 의미한다. 또한, 비디오 게임 원작의 애니메이션 포켓몬스터(이하 포켓몬)의 캐릭터로, 네트워크에 서식하는 특이한 종인데 주인공 일행은 이 포켓몬을 포획하기 위해 네트워크에 잠입하고, 추격 과정에서 적색과 청색이 빠르게 점멸하는 폭발 효과가 일본 전역에 브라운관을 통해 방영되었다.

폴리곤 쇼크는 가상공간이 브라운관을 통해 현실에 보낸 일종의 신호이자 현실에 개입한 상징적 사건이다. 더는 현실과 가상이 화면을 경계로 온전히 분리되지 않고, 상호 참조하고 동기화해 영향을 주고받는다. 스마트폰의 등장 이후 우리는 육안으로는 그 구성단위를 파악할 수 없는 매끄럽고 납작한 화면을 통해 새로운 풍경을 유사 경험하고 있다. 이 손바닥만 한 기기를 활용하면 단순히 화면을 출력하는 것 외에도 위치 정보, 기울어짐, 높낮이를 계산해 혼합현실, 혹은 현실적 가상을 구현할 수 있다. 대중이 웹을 통해 이미지데이터를 소비하고, 실재보다 유사 경험의 비중이 높아지는 상황에서 여전히 하드웨어로 존재하는 전시 환경은 시각예술의 확장된 형식을 담기에 적합하지 않다.

<폴리곤 플래시 OBT>는 동시대 이미지 생산과 소비 구조를 게임산업의 방식을 전유하는 3단계 기획에서 OBT(Open Beta Test)에 해당한다. 본 전시는 동시대 이미지의 생산과 유통의 궤적을 관찰하고, 매개체인 애플리케이션을 제작해 전통적인 작업 방식으로 수렴되지 않는 동시대적 감각을 대입하는 방법론에 관한 전시이다. 현실에서 가상으로, 가상에서 현실로 각자의 방향에서 반대로 흐르는 사이의 어느 지점을 본 전시의 좌표로 설정한다.